bos@bos.rs 381 60 30 65 800
  • O BOŠ-U
    • Misija i vizija
    • Ciljevi
    • Struktura
    • Izveštaji i dokumenti
    • Partneri
    • Mreže i članstva
    • Nabavke
    • BOŠ tim
    • BOŠ do 2016.
  • Projekti
    • Aktuelni projekti
    • Realizovani projekti
    • Galerija
  • Portali
  • Publikacije
  • Postignuća
  • Kontakt
images
  • Razvoj ljudskih resursa
    Razvoj ljudskih resursa
    • Obrazovni programi
      • Studije budućnosti - DAUS
      • PolitiKAS
    • Obuke znanja i veština
    • Karijerno savetovanje
    • Akademsko savetovanje
    • Studijske posete
  • Unapređenje javnih politika
    Unapređenje javnih politika
    • Dobro upravljanje
    • Energija, klima, životna sredina
    • Evropske integracije
    • Omladinske politike
    • Unapređivanje zapošljivosti
      • Karijerno vođenje i savetovanje
      • Obrazovanje i tržište rada
  • Jačanje kapaciteta
    Jačanje kapaciteta
    • Civilno društvo
    • Javni sektor
    • Poslovni sektor

Tri put meri, jednom seci – o monitoringu i evaluaciji javnih politika

08. May 2019.

Da bi došlo do poboljšanja, unapređenja i veće efikasnosti primene javnih politika, neophodno je da postoji kontinuirano preispitivanje postignutih rezultata i ciljeva. U demokratskim društvima, nosioci vlasti su pod  lupom javnog mnjenja koje zahteva razvijanje mehanizama u svrhu prikazivanja postignutih rezultata. Uspostavljen je sistem praćenja i evaluacije – alata kojima se ocenjuje uspešnost i uticaj neke javne politike.

Dok praćenje (monitoring) predstavlja prikupljanje podataka o aktivnostima planiranim u toku realizacije javne politike, evaluacija ima za cilj da odgovori na pitanje koliko su sprovedene aktivnosti bile delotvorne i kakav su uticaj u društvu postigle. Monitoring i evaluacija omogućavaju bolje planiranje i važan su alat u rukama organizacija civilnog društva, koje su se pozicionirale kao jedan od važnijih aktera u oceni javnih politika.

Međutim, iako načelno i u Srbiji postoje mehanizmi praćenja, sprovođenja i evaluacije javnih politika, oni neretko ostaju na nivou (neispunjenih) obećanja, neuspešnih ili nejasnih procedura. I kada su određene mere sprovedene, često se ne može doći do podataka na koji način su realizovane, niti koji su  efekti i rezultati. Tada dolazimo do pitanja – šta je urađeno i ko je odgovoran? Nedostatak uključenosti organizacija civilnog društva i drugih zainteresovanih aktera u planiranje, a potom  praćenje i evaluaciju sprovođenja javnih politika može imati direktno negativan uticaj na to kako data politika (ne) odgovara na  potrebe građana. Na pitanja koliko je određena politika kreirana po meri građana, sprovedena u skladu sa akcionim planom ili koji su njeni rezultati, organizacije civilnog društva pokušavaju da daju odgovore, međutim njihovo učešće u ciklusu javnih politika nije sistematizovano ni institucionalizovano, ali načelno postoji. 

A koji su to načini na koje organizacije civilnog društva mogu da vrše monitoring i evaluaciju javnih politika? Koji su osnovni elementi i koraci koje treba preduzeti da bi se stekao uvid u sprovođenje i efekte javnih politika? Kakva je uloga i doprinos organizacija civilnog društva u ovom procesu?

O svim ovim pitanjima diskutovali smo u okviru obuke „Jačanje kapaciteta programskih partnera za monitoring i evaluaciju javnih politika“, organizovane u sklopu projekta „Civilno društva za unapređenje pristupanja Srbije Evropskoj uniji“. Ova obuka održana je od 22. do 24. aprila u Vrnjačkoj Banji i u njoj je učestvovalo 15 predstavnika partnerskih organizacija i medija.

Kompetentni predavači su učesnike podsetili na sve tri faze ciklusa javne politike – fazu formulacije, fazu realizacije i fazu monitoringa i evaluacije, sa fokusom na poslednju, a u okviru koje je objašnjeno na koje segmente javnih politika se odnosi monitoring, a na koje evaluacija. Definisana su dva preduslova za efikasnost ovog procesa – izgradnja kapaciteta za uspostavljanje funkcionalnog sistema i izgradnja kulture praćenja i evaluacije.

Učesnici su imali priliku da u okviru organizovanih radionica, sa Olgicom Milojević i Nebojšom Simićem, na praktičnim primerima primene naučeno – da uoče i definišu glavne elemente određenih dokumenata (npr. Nacionalne Strategije zapošljavanja 2011-2020) i prate aktivnosti i evaluiraju uticaj ovih javnih politika.

Takođe, svoja iskustva u praćenju i evaluaciji sa učesnicima su podelili i predavači Miloš Đinđić i Ivan Tasić iz drugih organizacija civilnog društva - Centra za evropske politike i Save the Children, koje se u okviru svojih aktivnosti bave praćenjem i evaluacijom javnih politika u konkretnim oblastima - vladavina prava, dobra uprave, ljudska prava i zapošljavanje. Objašnjeno je na koji način se primenjuje metodologija, kako se obrađuju podaci i upotrebljavaju dobijeni rezultati.

Jedan od zaključaka ove obuke je da se uloga organizacija civilnog društva ogleda u nadzoru koji vrše u oblastima svoje stručnosti, u zagovaranju, istraživanju i kroz kreiranje izveštaja u svrhu praćenja i evaluacije javnih politika. Kada se govori praćenju javnih politika, najveći uticaj organizacije civilnog društva mogu da ostvaruju kroz pisanje nezavisnih izveštaja, prikupljanje i objavljivanje kredibilnih podataka o sprovođenju određene politike, praćenje sprovođenja međunarodnih konvencija i ugovora, evaluaciju učinka i procenu uticaja određenih politika. Zaključeno je i da je sistem praćenja i evaluacije neophodan da bi se odluke donosile kvalitetnije, aktivnosti bile transparentnije, rezultati bolji i opipljiviji i da bi se učilo na greškama. Međutim, odgovornost je i na organizacijama civilnog društva koje treba da prate politike u svojim oblastima, izveštavaju javnost o njima i ukazuju na to kada politike negativno utiču na određenu grupu ljudi, ili ukupnu populaciju na koju se odnose.

Poslednje vesti

Brzi linkovi

Edukacija

Istraživanja

Zagovaranje

Usluge

Imate pitanje za nas? bos@bos.rs Bulevar oslobođenja 177 Beograd, Srbija 381 60 30 65 800
logo
  • Naslovna
  • O BOŠ-u
  • Projekti
  • Portali
  • Publikacije
  • Postignuća
  • Kontakt

BOŠ razvija i umrežava pokretače promena, unapređuje javne politike i povezuje javni, poslovni i civilni sektor u cilju izgradnje otpornog društva, zasnovanog na znanju, partnerstvu i odgovornosti.

© 2016 Beogradska otvorena škola Politika privatnosti