Javnim zagovaranjem organizacije civilnog društva (OCD) utiču na javne politike i pokreću promene u oblastima delovanja. Menjanjem javnih politika, praksi, šablona i procedura po kojima društvo funkcioniše stvara se prostor za promene kojima se gradi pravednije, transparentnije i odgovornije društvo. Organizacije civilnog društva predstavljaju neizostavne aktere u procesima javnog zagovaranja koji svojim delovanjem treba da podstiču dijalog između donosioca odluka, biznis sektora, građana i građanki, nastojeći da odbrane i očuvaju javni interes. Nije retkost da organizacije civilnog društva ostanu van prostora za dijalog sa institucijama ili donosiocima odluka i upravo zato je važno obučiti predstavnike i predstavnice civilnog sektora koje strategije i taktike javnog zagovaranja treba da primenjuju, kako bi ostvarili svoj cilj.
Osim, strategija i taktika, važno je znati i koji se alati stoje na raspolaganju predstavnicima civilnog društva kako bi proces javnog zagovaranja podjednako uključio sve relevantne aktere. Potrebno je informisati OCD i o raspoloživim instrumentima za učešće u kreiranju javnih politika i ukazati im na sve mogućnosti koje postoje, kako bi se obezbedila transparentnost čitavog procesa i osiguralo učešće javnosti. Zbog toga neophodno je poznavanje procesa donošenja odluka, usvajanja zakona, neophodno je poznavati Zakon o planskom sistemu i na koji način funkcioniše Republički sekretarijat za javne politike.
Zagovarački poduhvat, sistemske promene i usvajanje novih zakonskih regulativa ostvaruje se u partnerstvu civilnog društva sa javnim vlastima, a neretko i sa predstavnicima biznis zajednice. Zbog toga je važno da partnerstvo bude zasnovano na zajedničkim vrednostima i u istom cilju.
Da bi ideja koju zagovaramo dospela do što većeg broja ljudi i kako bismo upoznali javnost sa promenom koju želimo da ostvarimo, neophodno je da na pravi način komuniciramo naše ključne poruke i informišemo javnost o onome za šta se borimo. Kako bi organizacije civilnog društva unapredile vidljivost svojih aktivnosti i ostvarenih rezultata, te došle do što većeg broja ljudi, neophodno je da budu prisutne u javnoj sferi i uspešno komuniciraju ka svojoj publici, nastojeći da je što više prošire. Upravo zato, društvene mreže predstavljaju osnovni alat koji, ukoliko se koristi efikasno i na pravi način, može na prava mesta adresirati ključne poruke koje organizacije civilnog društva šalju javnosti.
Korišćenje društvenih mreža predstavlja kreativni proces, iza kog treba da stoji puno uloženog truda, kako bi se dobili opipljivi i zadovoljavajući rezultati. Razvijanje strategija za korišćenje mreža prvi je korak ka povećanju vidljivosti delovanja organizacija, a kako bi do toga došlo, važno je upoznati se sa načinom funkcionisanja društvenih mreža i iskoristiti njihove raznolike mogućnosti na najbolji mogući način. Svaka od društvenih mreža, ima određeni algoritam ili princip, po kome funkcioniše, kao i opcije kojima će se korisnici i korisnice što duže zadržati na sadržaju koji im se plasira. Osim zadržavanja na predstavljenom sadržaju, važno je ostvariti i angažovanje novih korisnika i korisnica kako bi sadržaj i poruku koju delimo videlo i podržalo što više ljudi.
U Šapcu je od 25-27. maja 2022. održan trening Javno zagovaranje/Korišćenje komunikacionih alata na kome je učestvovalo 10 partnerskih organizacija. Zajedno sa trenericama i trenerima, učesnici/ce su imali prilike da prošire svoja znanja iz oblasti javnog zagovaranja i komunikacija. Radionicu je organizovala Beogradska otvorena škola u okviru projekta „Civilno društvo za unapređenje pristupanja Srbije Evropskoj uniji“, koji se realizuje uz pomoć Ambasade Kraljevine Švedske u Beogradu.