Beogradska otvorena škola (BOŠ) je objavila studiju slučaja „Elektronski dnevnici i zaštita podataka o ličnosti učenika“ u čijem fokusu je obrada ličnih podataka učenika u okviru sistema elektronskih dnevnika (esDnevnik). Studija daje odgovore na pitanja kakve efekte je imala digitalizacija na obrazovanje i zaštitu ličnih podataka, a nudi i analizu povrede prava na privatnost i reakcije nadležnih organa u tim slučajevima. Da li je projekat esDnevnik ispunio sva očekivanja, doprineo većem stepenu digitalne pismenosti nastavnika, a sve u skladu sa dugoročnim ciljem - održivom digitalizacijom prosvete?
Ministarstvo prosvete nauke i tehnološkog razvoja je prethodnih godina radilo na digitalizaciji evidencije o obrazovno-vaspitnom radu učenika, a 2018. godine je započelo sistemsko uvođenje elektronskog sistema dnevnika (esDnevnika). Međutim, slučajevi hakerskih napada, nedozvoljenog deljenja podataka za logovanje i neadekvatne mere zaštite podataka o ličnosti su pokazali da nadležno ministarstvo nije u dovoljnoj meri vodilo računa o standardima i pravilima koji regulišu zaštitu podataka o ličnosti prilikom uspostavljanja esDnevnika. Studija slučaja ukazuje na načine na koje bi problemi u ovoj oblasti trebalo da budu otklonjeni, a zaštita podataka o ličnosti dece i mladih unapređena. Dokument nudi tri nivoa rešenja. Na normativnom nivou se preporučuje standardizacija pravila vođenja evidencije ocena učenika osnovnih i srednjih škola, bilo da se radi o državnim ili privatnim ustanovama, i otklanjanje svih dilema koje se javljaju u formulacijama u pravnim propisima koji regulišu rad elektronskih dnvenika. Na institucionalnom nivou je prepoznata potreba za unapređenjem tehničkih mera zaštite sigurnosti i bezbednosti ličnih podataka od strane nadležnog ministarstva. Posebna pažnja se skreće na važnost edukacije i podizanja svesti prosvetnih radnika, roditelja i učenika o sajber pretnjama i važnosti zaštite podataka o ličnosti, kako bi sistem elektronskih dnevnika funkcionisao u skladu sa standardima odgovornog korišćenja tehnologije.
Studija slučaja je izrađena u okviru projekta „Sačuvaj privatnost – odupri se pritisku“ koji Beogradska otvorena škola sprovodi u saradnji sa Partneri Srbija, SHARE Fondacijom, Udruženjem Da se zna!, NVO ATINA i Inicijativom A11, a uz podršku Delegacije Evropske unije u Republici Srbiji.