Pročitajte najnoviji sažeti predlog praktične politike Beogradske otvorene škole, na temu uspostavljanja sistema energetskog menadžmenta u gradovima i opštinama u Srbiji. Predlog praktične politike, pod nazivom "Sistem energetskog menadžmenta u gradovima i opštinama u Srbiji - trenutno stanje i preporuke za unapređenje", nastao je kao rezultat istraživanja koje je BOŠ sproveo u toku 2018. godine.
Sistem energetskog menadžmenta u Srbiji i dalje je u početnoj fazi uspostavljanja. Šest godina nakon što je donet Zakon o efikasnom korišćenju energije, kojim se predviđa uspostavljanje sistema energetskog menadžmenta, 60% gradova i opština koji spadaju u obveznike sistema još uvek nije imenovalo energetskog menadžera. Pored toga, tek 9% gradova i opština izvestilo je Ministarstvo rudarstva i energetike o ostvarenim ciljevima uštede za prethodnu godinu, a čak 95% gradova i opština obveznika još uvek nema usvojen Program energetske efikasnosti, dokument koji treba da predstavlja polaznu osnovu za uspešno sprovođenje politike energetske efikasnosti na lokalnom nivou. Ključni uzroci problema leže u činjenici da gradovi i opštine, koji nemaju na raspolaganju kadar odgovarajućeg obrazovnog profila, nisu u stanju da zaposle kompetentna lica na ovim poslovima, usled zabrane zapošljavanja u javnom sektoru, koja je na snazi. Pored toga, oni koji su već zaposleni na poslovima energetskog menadžmenta suočeni su sa nedostatkom kapaciteta, te je u preko 80% gradova i opština prepoznata potreba za organizovanjem dodatnih obuka na temu uspostavljanja i funkcionisanja sistema energetskog menadžmenta.Imperativ promene trenutnog stanja ne leži samo u kontekstu evropskih integracija i primene postojećeg zakonskog i podzakonskog okvira, budući da je na delu neuspešna primena odredbi Direktive o energetskoj efikasnosti koje su prenete kroz Zakon o efikasnom korišćenju energije. Pre svega je reč o činjenici da, pri trenutnom stanju, potencijal energetske efikasnosti za smanjenje potrošnje energije, doprinos borbi protiv klimatskih promena, kao i ostvarivanja preko potrebnih ušteda u budžetima lokalnih samouprava, nije ni izbliza iskorišćen. Visok energetski intenzitet, veliki doprinos emisijama gasova sa efektom staklene bašte iz energetskog sektora, kao i prezaduženost gradova i opština, problemi su na koje se može uticati uspešnom primenom politike energetske efikasnosti kroz energetski menadžment.
Kako bi, u trenutnim okolnostima, sistem energetskog menadžmenta mogao dalje da napreduje, potrebno je da se gradovi i opštine najpre okrenu angažovanju licenciranih energetskih menadžera putem ugovora, odnosno da se kroz „outsourcing“ ove usluge započnu aktivnosti na planu energetskog menadžmenta. Pored toga, gradovi i opštine mogu ostvariti saradnju na uspostavljanju sistema energetskog menadžmenta i osnovati zajedničku kancelariju za energetski menadžment, kao deljeni resurs. Podizanje kapaciteta za uspostavljanje sistema potrebno je vršiti kontinuirano, i u skladu sa prepoznatim potrebama administracije na lokalnom nivou. U oblasti mapiranja potreba, koncipiranja i organizovanja obuka postoji veliki prostor za angažovanje organizacija civilnog društva i ostvarivanje saradnje sa stručnom javnošću, dok se podrška za organizovanje ovakvih obuka može obezbediti iz Republičkog fonda za energetsku efikasnost.
Sažeti predlog praktične politike možete preuzeti na ovom linku
Autor fotografije: BOŠ