Gradovi i opštine osnivači Mreže dobre energije već duži niz godina uspešno se bave unapređenjem energetske politike na lokalnom nivou. Odgovoran pristup upravljanju energijom, merenje potrošnje, primena principa domaćinskog poslovanja, ostvareni rezultati nagrađeni kroz nove aranžmane sa međunarodnim partnerima – sve ovo čini Vrbas, Pirot i Šabac šampionima dobre energije.
Vrbas - Korak po korak do uspostavljanja zaokruženog sistema upravljanja energijom na lokalnom nivou
Većina opština u Srbiji se pitanjem upravljanja energijom, merenjem potrošnje i unapređenjem energetske efikasnosti nije aktivno bavila dok zakonski okvir – Zakon o efikasnom korišćenju energije i prateći podzakonski akti – nisu usvojeni 2013. godine. Međutim, priča o energetskom menadžmentu u Vrbasu počinje nekoliko godina pre toga, u Direkciji za izgradnju. Nikola Vujović i Željko Zečević, inženjeri koji su tada radili u Direkciji, bili su svedoci loše prakse i nemara u lokalnoj energetici, koji su za ishod imali preveliku potrošnju energije. Svesni značaja dobrog upravljanja energijom i potencijala koji postoji za ostvarivanje ušteda i unapređenje kvaliteta usluga, počeli su sa uvođenjem reda korak po korak – i na svoju inicijativu.
Dve godine bile su im potrebne da, koristeći svoje resurse i slobodno vreme, obiđu sve zgrade u nadležnosti opštine, premere ih i popišu i na taj način kreiraju bazu podataka o potrošnji energije u opštini. Njihov rad najpre je prepoznat od Pokrajinskog sekretara za energetiku, a potom i predstavnika opštine, koja je prepoznala značaj uvođenja sistema energetskog menadžmenta, uključila energetski menadžment u Strategiju razvoja opštine i postala deo projekta ’Exchange 3’ zajedno sa opštinama Kula i Bačka Palanka. Kroz ovaj projekat je dobijen i softver za praćenje potrošnje. Imajući iskustvo u prikupljanju brojnih podataka o potrošnji i prepoznajući prostor za dalje unapređenje softvera, Nikola i Željko su unapredili i ovaj alat za praćenje potrošnje.
Spisak usluga koje Kancelarija za energetski menadžment pruža pokazuje o kako kompleksnom sistemu je reč i koji obim posla je u pitanju:
- Kontrola potrošnje, koja podrazumeva fino podešavanje sistema, kontrolu ponašanja korisnika, kontrolu rada sistema grejanja;
- Redovno održavanje sistema, u skladu sa principima domaćinskog poslovanja i sa ciljem očuvanja imovine;
- Sprovođenje mera unapređenja energetske efikasnosti;
- Obuka učesnika u sistemu energetskog menadžmenta:
- Obuka ljudi koji upravljaju finansijama u javnim zgradama da unose relevantne podatke u softver. Kancelarija za energetski menadžment je na raspolaganju korisnicima kao tehnička pomoć u svakom trenutku;
- Obuka ljudi koji neposredno upravljaju sistemima grejanja (domara, ložača) o tome šta je potrošnja energije, koji su režimi rada kotlova – za sve tehničke sisteme;
- Obuka građana o unapređenju energetske efikasnosti: sprovođenje informativnih kampanja u saradnji sa firmama koje se bave energetskom efikasnošću i obnovljivim izvorima energije.
Sistem energetskog menadžmenta u Vrbasu jedinstven je i po tome što je katastar javne rasvete izrađen u potpunosti – do poslednje sijalice. Svaki stub javne rasvete je popisan, premeren i georeferenciran, obrađeni su podaci o tipu i snazi svetiljki i uneti u bazu. U planu je da se pilotira projekat prijave kvara javne rasvete putem Interneta. Kancelarija za energetski menadžment opštine Vrbas izdvojila se i po tome što je na tržištu pružala usluge energetske sertifikacije: izrade elaborata energetske efikasnosti i energetskih pasoša, i na taj način donosila prihod opštini.
Poverenje koje uživaju rukovodioci Kancelarije za energetski menadžment ogleda se i u tome što je Kancelarija aktivno uključena u sprovođenje projekata javno-privatnog partnerstva, ne samo u fazi sprovođenja mera i monitoringa već upravljanja celokupnim projektom, budući da svojim znanjem i iskustvom na pravi način mogu da zastupaju interes opštine u poslovima sa privatnim partnerima.
Rad na uvođenju reda u oblasti lokalne energetike, koji su Zečević i Vujović pionirski započeli, rezultirao je sa 17% uštede u finalnoj energiji u periodu od 2010. godine, što znači da opština štedi 10 000 000 dinara godišnje. Postignuti rezultati opštini Vrbas doneli su i nova sredstva za unapređenje energetske efikasnosti. Opština je kroz projekat koji sprovodi Švajcarska kancelarija za saradnju dobila sredstva od Državnog sekretarijata za ekonomske odnose (SECO) za energetsku sanaciju 8 javnih objekata – 4 škole i 4 vrtića – u vrednosti od 1 600 000 švajcarskih franaka.
Pirot – prvi projekat javno-privatnog partnerstva u oblasti toplotne energije
Grad Pirot jedan je od svetlih primera uspešnog korišćenja sredstava međunarodnih partnera za unapređenje energetske efikasnosti i sistematskog bavljenja lokalnom energetikom. Pirot je među retkima koji imaju usvojen Program energetske efikasnosti kao krovni dokument za ovu oblast na nivou jedinice lokalne samouprave. Pored toga, usvojen je i Lokalni akcioni plan za unapređenje energetske efikasnosti u stambenom sektoru, čime je napravljen iskorak budući da se upravljanje energijom na lokalnom nivou odnosi samo na objekte u nadležnosti lokalne samouprave. Ovim akcionim planom se obuhvata i stambeni sektor koji nosi veliki potencijal za unapređenje energetske efikasnosti i ostvarivanje ušteda. Grad je doneo i Odluku o budžetskom fondu za energetsku efikasnost iz kojeg bi se pokrile aktivnosti na polju energetske efikasnosti, u vrednosti od 15 miliona dinara.
Ove godine Pirot je učinio novi iskorak kroz sklapanje prvog ugovora o javno privatnom partnerstvu u Srbiji u oblasti toplotne energije. Ugovor je sklopljen sa kompanijom GGE ESKO o zameni kotlova na lož ulje kotlovima na biomasu u 4 škole. Na ove kotlove, pored zgrada 4 škole, priključeni su i pripadajući objekti - fiskulturne sale i jedan dom učenika, kao i jedan vrtić. Obaveze privatnog partnera su da instalira svu opremu i da ugovorno isporučuje toplotnu energiju, kao i da održava kotlove i na taj način vodi kompletnu investiciju. Koristi ovakvog ugovora su višestruke po grad Pirot. Pre svega, projekcije su da će na ovaj način biti ostvarene uštede u troškovima za grejanje od 30%. Ušteda je time veća što bi, u slučaju priključenja na sistem daljinskog grejanja, postojali i troškovi priključenja na mrežu, kao i troškovi održavanja za koje u ovom aranžmanu odgovornost snosi privatni partner.
Pored toga, ugovor ne sprečava sprovođenje mera dodatnog unapređenja energetske efikasnosti i ostvarivanja još većih ušteda, budući da privatni partner nema garantovanu količinu isporučene toplotne energije. Nakon isteka ugovora, koji je potpisan na 15 godina, sva oprema, koja je izabrana po najvišim standardima i koja će biti redovno održavana, prelazi u vlasništvo grada.
Ovaj projekat sadrži i jako važnu komponentu usmerenu ka zaštiti životne sredine i uključivanju lokalne zajednice. Budući da je biomasa lokalno dostupan i obnovljiv izvor energije, projekat zamene kotlova u velikoj meri doprinosi poboljšanju zaštite životne sredine. Činjenica da se lokalno dostupna biomasa koristi kao gorivo otvara i mogućnost za kreiranje lanca snabdevanja i formiranja socijalnih zadruga. Važno je napomenuti i činjenicu da je novi sistem grejanja instaliran u obrazovnim ustanovama, što će doprineti boljoj informisanosti i jačanju sveti učenika o značaju zaštite životne sredine i korišćenju lokalno dostupnih obnovljivih izvora energije.
Šabac - Do unapređenja energetske efikasnosti kroz dijalog sa građanima
Grad Šabac svoju energetsku politiku sprovodi i unapređuje imajući na umu dugoročnu viziju – da do 2050 grad bude energetski nezavisan. Krajem prošle godine Gradsko veće usvojilo je krovni dokument – Energetsku politiku, i na taj način potvrdio svoje mesto među gradovima i opštinama koje se na ozbiljan i sistematski način bave upravljanjem energijom na lokalnom nivou. U februaru ove godine grad je pokrenuo i Budžetski fond za finansiranje energetske efikasnosti.
Ono po čemu se Šabac izdvojio jeste sprovođenje mera energetske efikasnosti u stambenom sektoru – kroz dijalog sa građanima. Potencijal za ostvarivanje ušteda u potrošnji energije unapređivanjem energetske efikasnosti stambenih zgrada prepoznat je još 2010. godine. Povod je bio uvođenje naplate grejanja po potrošnji, koje je, pored Šapca, sprovedeno i u Subotici. Loša izolacija zgrada i povećanje troškova za grejanje su naveli gradske čelnike da učine sve što je u njihovoj moći kako bi računi bili manji, a usluga pružena građanima bolja. Odgovor je pronađen u pokretanju programa obnove fasada uz sufinansiranje iz gradskog budžeta u iznosu od 50% troškova, dok ostatak pokrivaju građani.
U početnoj fazi je najpre sprovedena analiza na 4 zgrade koje su izgrađene pre par decenija i jednoj novijeg datuma koja je uzeta kao referentna za istraživanje. 2012. je sprovedeno istraživanje o efektu obnove fasada u naselju Benska bara, koje ima svoju toplanu. Analizom se došlo do podatka da je potencijal za uštede veliki i da bi toplani maksimalne angažovane snage 17 megavata, uz obnovu fasada bilo potrebno čak 6 megavata manje da zagreje naselje, što je ušteda od oko 35%. Unapređenje energetske efikasnosti samo kroz obnovu fasada omogućilo bi priključenje još 30 000 metara kvadratnih prostora na toplanu – bez povećanja kapaciteta. Kroz petogodišnje sprovođenje programa obnove fasada u stambenom sektoru postignuti su veliki rezultati: 100 000 kvadratnih metara prostora je obuhvaćeno merama obnove fasada i unapređenja energetske efikasnosti. 1300 zadovoljnih porodica uživaju pogodnosti unapređene energetske efikasnosti – računi za grejanje su im manji za trećinu, unapređen je komfor, a njihove nekretnine su dobile veću tržišnu vrednost.
Rezultati su doveli do toga da broj zahteva građana za učešće u programu već nadmašuje kapacitete Budžetskog fonda. Ovim programom nisu obuhvaćene samo stambene zgrade, već i vlasnici kuća imaju pravo da se uključe, uz zahtev da organizovano uzmu učešće. Do sada je oko 40 kuća ušlo u program obnove fasada. Za podršku od strane Budžetskog fonda postoji jedan važan uslov – dobijanje podrške uslovljeno je odustajanjem od grejanja na fosilna goriva.
Tekstove priredio: Ognjan Pantić, Beogradska otvorena škola
U pripremi tekstova pomogli su:
Željko Zečević, energetski menadžer opštine Vrbas
Bojan Ivković, energetski menadžer grada Pirota
Slobodan Jerotić, energetski menadžer grada Šapca
Ovaj tekst objavljen je u dvobroju (XXX, XXXI) biltena "Progovori o pregovorima", kojem možete pristupiti ovde.
Autor fotografija: Beogradska otvorena škola